20 september 2017

Pressmeddelande: Spiltans portföljbolag NuvoAir i partnerskap med globala läkemedelsföretaget Novartis för diagnos av astma- och KOL-patienter

NuvoAir (tidigare Pond Healthcare Innovation), företaget som lanserade Air Smart Spirometers på konsumentmarknaden, tillkännagav i dagarna att företaget ingått ett partnerskap med Novartis Pharma AG för att möjliggöra spridning av NuvoAirs teknik till läkare över hela världen

Partnerskapet kommer att förstärka NuvoAirs position som den ledande leverantören av spirometrar för mobila plattformar och Novartis engagemang för att möta behovet av medicinsk hjälp för personer med andningssvårigheter.

”Vi är oerhört glada för möjligheten att stärka den relation vi har med avdelningen för Respiratory Franchise inom Novartis. Detta samarbete ger många synergieffekter”, menar Lorenzo Consoli, VD på NuvoAir. ”När man kombinerar initiativkraft och vilja till förnyelse hos ett start-up-bolag med resurser och räckvidd hos ett multinationellt företag kan man sprida fantastiska produkter till miljoner människor runt om i världen”.
Sjukdomar i andningsvägarna är ett stort hälsoproblem över hela världen och kostar samhället miljarder dollar. Sena diagnoser, som  när det gäller KOL (Kronisk Obstruktiv Lungsjukdom) kan röra sig om många år, och bristen på effektiva övervakningsverktyg är två viktiga bidragande orsaker till den enorma hälsobördan.
NuvoAirs teknik och smarta utförande kan göra stor skillnad för de miljoner människor som lider av astma och andra andningssvårigheter. Tidigare har Spirometrarna varit skrymmande och komplexa anordningar som enbart använts på sjukhus och av utbildad personal. ”Air Smart har förenklat spirometern genom att utforma den så att den kan användas direkt av patient och läkare över hela världen. Vår teknik kan hjälpa till att överbrygga kommunikationsgapet mellan patienter och läkare och på sätt förbättra kvaliteten på hälsovården”, menar Lorenzo Consoli vidare.

Air Smart Spirometer är den första ”ultra-portabla” spirometern som kan anslutas till en smart-phone. Den lanserades i Europa 2016 och har snabbt rönt stor framgång på marknaden med tusentals sålda enheter, både till läkare och patienter i över 20 länder. Apparaten har vunnit flera designpriser under 2016, såsom ”the Red Dot Design Award och the Design S Award.