4 juli 2012

Pressmeddelande: Inför skatteavdrag för ekonomisk rådgivning

Nu behövs ett REP-avdrag vid sidan av de populära ROT- och RUT-avdragen. REP står för Rådgivning inom Ekonomi och Pension.
Inför ett skatteavdrag för Rådgivning inom Ekonomi och Pension (REP) på 5 000 kronor. Då skulle varje individ kunna få riktig, oberoende ekonomisk rådgivning som är anpassad till varje individs personliga önskemål.
Det föreslår Per H Börjesson, VD för Investment AB Spiltan och författare till böckerna ”Så här får du ett rikt liv som pensionär – Sluta pensionsspara!” och ”Så här kan alla svenskar bli miljonärer”.
- Förslaget skulle innebära att en ny tjänstesektor med verkligen oberoende rådgivare som bara får ta betalt för nedlagd tid skulle kunna växa fram i Sverige. ROT- och RUT-avdragen sparar tusenlappar för de som använder dem men ett REP-avdrag skulle kunna öka pensionskapitalet med miljontals kronor för många svenskar, hävdar Börjesson. Han fortsätter:
- De flesta finansiella ”rådgivare” idag är egentligen säljare av egna produkter som ofta är komplexa, dyra och har dolda risker. Dessutom är råden inte anpassade för varje individ utan standardiserade baserade på ålder, lönen och upplevd risknivå.  Det kan ge helt fel placeringsalternativ för den enskilda individen.
- Dagens ”rådgivare” tar inte betalt för sin tid utan tar en del av förvaltningsarvodet som provision vilket innebär att de tjänar mer pengar ju dyrare lösning de får kunden att välja. ”Ränta-på-ränta effekten innebär till exempel att två procent i högre avgift eller sämre avkastning som minskar pensionskapitalet varje år faktiskt halverar pensionskapitalet med 40 års sparhorisont. Dagens rådgivare kallar sig också ofta för oberoende vilket är helt fel när de bara valt ut de dyraste fonderna på sina fondtorg eller får dolda kickbacks”,
fortsätter Per H Börjesson.