1 september 2016

Pressmeddelande: Investment AB Spiltan en av säljarna av fintechbolaget Emric – bra avkastning på onoterade placeringar

Idag har det offentliggjorts att Tieto vann kampen om Emric och har förvärvat 100 % av aktierna för 300 miljoner kronor plus en tilläggsköpeskilling baserad på omsättningen 2017 och 2018.

Investment AB Spiltan investerade i Emric år 2001 och ägde 7 % av bolaget. Försäljningen skedde till ett högre värde än Emric var redovisat för i Spiltans uppskattade substansvärde. Det innebär att Spiltan nu ökar kassan med ca 21 miljoner kronor.

”Emric var en av Spiltans första investeringar när vi började fokusera på att köpa minoritetsposter i lönsamma onoterade bolag som behöver expansionskapital. Placeringen i Emric visar att det med vår strategi kan ge höga avkastningar att satsa på onoterade bolag. Till exempel har våra fyra senaste försäljningar i snitt gett årliga avkastningar på 23 %. Då Spiltan köper med målsättningen att behålla innehaven gör vi sällan försäljningar, men i den existerande portföljen verkar avkastningen bli ännu högre trots att vi har konservativa värderingar i de onoterade innehaven”, säger Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan.