27 juni 2016

Pressmeddelande: Lottie Knutson investerar i Careereye och går in i styrelsen

Lottie Knutson har investerat i Careereye Online Group AB och går samtidigt in i styrelsen. Careereye är en omdömessajt som förnyar marknaden för jobbsök och rekrytering i Sverige.

Precis som turister kan betygsätta hotell, resmål och restauranger på Tripadvisor kan anställda och tidigare anställda nu betygsätta arbetsplatser. Användaren kan betygsätta sina arbetsgivare, dela med sig och ta del av lönenivåer och ge omdöme om ledarskapet. Dessutom erbjuder Careereye företagen möjlighet till egen närvaro, för att själva sätta bilden av arbetsplatsen och de kärriärmöjligheter som finns.

- Jag brinner för konsument- och användarnära verksamheter och har länge velat engagera mig i en digital startup, säger Lottie Knutson, som förutom Careereye sitter i styrelserna för bland andra Scandic, Cloetta, Stena Line och Swedavia.

Hon såg tidigt vilken betydelse de digitala jämförelsesajterna och plattformarna skulle få för reseindustrin. - Jag gjorde till och med ett försök att ta den nordiska positionen innan Tripadvisor hade kommit hit, i form av forumet reslust.se. Men det var lite för tidigt och det blev i längden svårt att få utvecklingsresurser i ett charterbolag med gamla produktionsmodeller där resurserna lades på ren försäljning online. Då jag hörde om Careeeye var parallellen så tydlig: en nytänkande och smart digital lösning på ett tydligt behov hos konsumenterna - och en trovärdig plattform för arbetsgivaren. Och den här gången kan jag gå in med egen tid och pengar.

- Lottie tillför erfarenhet och kunskap inom marknadsföring och kommunikation och är även en tung styrelsekompetens med erfarenhet från stora internationella bolag som är viktig inför vår expansion. Det säger Johan Kadar, VD och delägare i Careereye.

Lottie Knutson var tidigare kommunikationsdirektör på TUI, Fritidsresegruppen i Norden. Numera är hon skribent, föreläsare och styrelseproffs i Stena Line, Cloetta,  Scandic, STS Alpresor, Actic, Sweavia, Wise Group och nu även Careereye Online Group AB.

På careereye.se finns redan över 10.000 företagsprofiler, tusentals omdömen från nuvarande eller tidigare medarbetare och 40.000 platsannonser som kan matchas med intresserade kandidater. Tidiga användare av tjänsten för att marknadsföra sina ”employer brands” samt attrahera och rekrytera rätt kandidater är t ex Securitas, PwC, Poolia och Kappahl.