15 mars 2017

Pressmeddelande: Spiltan investerar 10 miljoner i Careereye

Det digitala HR-företaget har tidigare tagit in 5 MSEK från Investment AB Spiltan i maj 2016 och sedan dess även värvat styrelseproffset Lottie Knutson till ägarlistan och styrelsen. Careereye Online Group, företaget bakom arbetsmarknadens digitala omdömestjänst Careereye, tar in ytterligare 10 miljoner i finansiering för att fortsätta utveckla och förenkla rekryteringsmarknaden. Med det extra kapitalet ökar företaget tempot i expansionen och nyanställer.

J_H_smallNu investerar Investment AB Spiltan och Dalex ytterligare totalt 10 MSEK i Careereye Online Group. I emissionen investerar Spiltan 9 MSEK och Håkan Sjunnesson via sitt bolag Dalex 1 MSEK. Håkan Sjunnesson är styrelseordförande i Careereye och investment manager på Spiltan. Spiltan och Dalex har därmed totalt hittills investerat 15 MSEK i Careereye. Efter emissionen äger Spiltan och Dalex 35,1% av företaget, som värderas till 53 MSEK.

Styrelseproffset Lottie Knutson samt företagets grundare Henrik Denebrandt, vd Johan Kadar och försäljningschefen Ruben Bratt kvarstår som ägare.

Careereye Online Group lanserade i maj 2016 sin omdömestjänst för arbetsplatser, som gör det möjligt för anställda att ge betyg och omdömen på sina arbetsgivare. Tjänsten ger en ny digital generation jobbsökare en kompis på insidan. Målet är att fler ska hitta rätt i djungeln av olika arbetsgivare och sedan lanseringen har 50 000 betyg, omdömen och löner samlats in.

”Vi tror på utvecklingen inom ”HR Tech” och de digitala tjänsterna inom rekrytering och employer branding som Careereye utvecklar. Företaget har en bra position på marknaden för att ta nästa steg och ett duktigt team. Då är det naturligt för oss att fortsätta investera för att utveckla marknaden och växa affären. Företaget har haft ett bra 2016 och visat att det finns efterfrågan på deras tjänster”, säger Håkan Sjunnesson, investment manager på Spiltan och styrelseordförande i Careereye Online Group.

Enligt vd Johan Kadar är investeringen ett styrkebesked.

”Vi är glada och stolta över det stöd vi har hos befintliga ägare, det är ett kvitto på vårt arbete hittills. Vi verkar på en marknad i omfattande förändring och 8 av 10 HR-ledare säger att employer branding blir allt viktigare för att kunna locka och rekrytera medarbetare. Det sker samtidigt en förflyttning av insatser och resurser till mer nytänkande digitala kanaler och tjänster. Det extra kapitalet hjälper oss att fortsätta utveckla marknaden och vår egen organisation. Att vår styrelseordförande dessutom går in med egna pengar via sitt privata investmentbolag Dalex ser vi som ett styrkebesked, säger Johan Kadar, vd för Careereye Online Group.

Företaget, som i slutet på 2016 även lanserade sin tjänst i Norge och Danmark, ska använda pengarna till fortsatt tillväxt i Sverige och till den Nordeuropeiska expansionen. Som tidigare aviserat planerar även bolaget att utveckla kompletterande nya produkter och tjänster inom employer branding och rekrytering.

I samband med kapitaltillskottet gör bolaget flera nyanställningar.

”Vi behöver fler duktiga medarbetare som vill vara med och bygga Careereye. Just nu anställer vi flera nyckelroller till vår marknads- och kommunikationsavdelning samt till vårt produkt- och techteam",” säger Johan Kadar.

För mer information:

Johan Kadar, vd Careereye Online Group AB, 0708-87 52 32, johan.kadar@careereye.se eller Håkan Sjunnesson, investment manager på Investment AB Spiltan, 0709-22 66 55 och Hakan.sjunesson@spiltan.se