11 mars 2010

Pressmeddelande: Spiltan anmäler Alligator Bioscience till Svenska Riskkapitalföreningen

För riskkapitalförsörjningen till onoterade bolag har ofta privatpersoner i ett bolags nätverk (den amerikanska termen är ”family, friends and fools”) och affärsänglar en viktig funktion att fylla. I den fortsatta finansieringen av denna typ av bolag kommer ofta professionella riskkapitalister in med kapital. Då är det viktigt att de tidiga investerarna behandlas på ett rättvist sätt när de nya finansiärerna tar kontroll av styrelserna i bolagen.

”Efter att under 15 år ha investerat i onoterade bolag har vi sett många exempel på hur professionella riskkapitalister missgynnar tidiga investerare och därför anmäler vi på Spiltan nu ett fall till Svenska Riskkapitalföreningens etiknämnd. Alligator Bioscience motverkar en seriös handel i bolagets aktier vilket drabbar mindre aktieägare som varit inlåsta i sina innehav under många år” säger Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan.

”Spiltan är aktieägare i Alligator och det är tråkigt att se hur huvudägare och styrelser i onoterade bolag behandlar tidiga investerarna. Vi ser fram emot riskkapitalföreningens behandling av detta ärende då det är principiellt viktigt att få privatpersoner och affärsänglar att investera i onoterade bolag”, fortsätter Per H Börjesson.

Ett allmänt problem när det gäller onoterade bolag är att det inte finns någon som representerar eller försvarar de mindre aktieägarna. Aktiespararna har inte resurser att ens bevaka alla noterade bolag och ju längre bort man kommer från Stockholmsbörsen desto större är ofta övergreppen. Det innebär att mindre aktieägare i onoterade bolag ofta blir missgynnade.