27 april 2010

Pressmeddelande: Spiltan tar klivet in i dataspelsbranchen med investering i Paradox Interactive

Spiltan har köpt in sig i Paradox Interactive med 34% och transaktionen består både av köp av befintliga aktier och att bolaget får ytterligare finansiering för framtida projekt. Tillsammans med Spiltan kommer Theodore Bergquist och Fredrik Wester att fortsätta vara storägare i Paradox tillsamman med övriga ledningsgruppen.

”Med det här spännande partnerskapet i ryggen är vi redo att ta nästa steg och siktar på en aggressiv tillväxtperiod. Spiltan har varit mycket framgångsrika, inte minst i sin investering i Millenium-filmerna, och vi tror att de kan tillföra mycket i den starka utveckling vi nu befinner oss i”, sade Fredrik Wester, VD för Paradox Interactive.

Paradox Interactive har sedan 1999 varit verksamma som ett internationellt dataspelsförlag men har också egen utveckling. Företaget har framgångsrikt etablerat sig som ett av de ledande PC-strategi-förlagen på den internationella arenan med starka partnerskap och distributionskanaler över hela världen. Nyligen tog Paradox Interactive också klivet ut på konsollmarknaden och kommer i år släppa spel till bland annat Playstation 3 och Nintendo DS.

”Paradox Interactive är ett spännande företag skapat av två duktiga entreprenörer som vi har stort förtroende för. Bolaget har en stark position både som förlag och utvecklare inom nischen strategispel. Vi är övertygade om att denna starka plattform kommer att vara grunden för en fortsatt snabb och lönsam tillväxt. Paradox har flera starka varumärken samt ett aktivt och växande användarforum bestående av över 200 000 gamers” säger Håkan Sjunnesson Investment Manager på Investment AB Spiltan.

Om Paradox Interactive
Paradox Interactive har varit verksamma sedan 1999 och har sedan dess etablerat sig som ett av de främsta strategiförlagen på den globala PC marknaden. Paradox Interactive innehar en stark produktkatalog av intern och extern utvecklade titlar och har en särskilt stark position som förlag i USA och Europa. I den ständigt växande produktportföljen ingår de kritikerrosade serierna Europa Universalis och Hearts of Iron franchise, samt flera externutvecklade projekt som utvecklats till starka varumärken däribland Elven Legacy, Mount & Blade och Majesty 2. Paradox står nu redo att göra ett explosiv inträde på konsollmarknaden under 2010 med bland annat lanseringen av Lead & Gold: Gangs of the Wild Wild West. Paradox omsatte 2009 55 miljoner kronor. För mer information, besök www.paradoxplaza.com och följ @ pdxinteractive på Twitter.