CoolStuff - Tillfällig kris gav långsiktig lösning

#Nätets roligaste #produkter


Tillfällig kris gav långsiktig lösning

Mitt i centrala Malmö ligger butiken – prylmeckat CoolStuffs fysiska skyltfönster. Men företagets viktigaste skyltfönster är den digitala skärmen. För CoolStuff är först och främst en web-butik med det uttalade målet att erbjuda sina kunder de coolaste, snyggaste och mest innovativa prylarna på marknaden.

Långa ledtider och intensiva säljperioder

Det har gått rätt många år sen av Kajsa Knapp och Christian Omander först kläckte idén i den lilla studentlägenheten. Idag har de inte bara ett framgångsrikt företag tillsammans utan också en familj. Även om resan går bra så har den inte varit enkel. Visserligen har företaget varit lönsamt sedan start men det är svårt och krävande att växa. Särskilt om man – likt CoolStuff - har stora utgifter för beställningar och leverans innan man kan nå kunderna och få betalt.

CoolStuffs kärnuppgift är alltjämt att erbjuda nätets roligaste och coolaste prylar. Men e-handel handlar lika mycket om att ska intresse som att erbjuda rätt utbud, kvalitet och priser. Därför arbetar CoolStuff intensivt med att också presentera sina produkter i ord och bild på ett roligt sätt. Företaget försöker också genom smart marknadsföring och sökordsoptimering möta kunderna där de finns.

Viktigt kunna växa

När CoolStuff 2013 hade lite svagare försäljning samtidigt som företaget flyttade till nya, större lokaler blev det tufft. Ett dyrt fraktavtal pressade ekonomin ytterligare. När så de stora beställningarna inför julhandeln skulle finansieras var banken kallsinnig. Kajsa och Christian fick då via en kommissionärsfirma kontakt med Investment AB Spiltan som investerar i onoterade tillväxtbolag som CoolStuff.

Ömsesidigt tycke uppstod och genom att Investment AB Spiltan köpte en 30-procentig ägarandel fick CoolStuff en ny långsiktig partner med finansiella muskler.  med en ägarandel på 30 procent. Spiltans Investment Manager Håkan Sjunnesson blev också ny ordförande i företagets styrelse som därefter med tiden även förstärkts ytterligare genom ledamöterna Laszlo Varga (VD för blomsterförmedlaren Euroflorist) och Robin Gustafsson (VD på Avensia – Nordens ledande leverantör av e-handelssystem).

CoolStuff har sedan Investment AB Spiltan kom in som partner både fördubblat omsättningen och ökat utlandsförsäljningen i främst Danmark och Norge. För ägarna Kajsa Knapp och Christian Omander erbjöd Spiltan inte bara hjälp när det behövdes som mest utan CoolStuff fick också en långsiktig partner som kunde tillföra kompetens och kraft att växa.

Det vi på Investment AB Spiltan gillar mest med CoolStuff är:

  • Kreativiteten. Både vad gäller att hitta roliga prylar, men också hur man arbetar med att berätta om sina produkter och hjälpa kunderna hitta dem.
  • Potentialen. Näthandeln fortsätter växa. Inte bara i Sverige utan CoolStuff har en växande internationell marknad att erövra.
  • Partnerskapet. Att hitta unga, driftiga entreprenörer som Kajsa och Christian och hjälpa dem utveckla sitt företag är en spännande och rolig resa för alla inblandade. Eftersom Spiltan är minoritetsägare så får entreprenörerna också behålla kontrollen och ta del av den framtida värdeutvecklingen i det egna bolaget.

Vad väntar CoolStuff framöver

CoolStuff fortsätter växa, inte minst utomlands. Idag står andra EU-länder för nära hälften av företagets försäljning, men det finns stora möjligheter att växa ytterligare då näthandeln fortsätter växa.