2 september 2021

Pressmeddelande: Investment AB Spiltan avser att notera sina aktier på nya NGM PepMarket i oktober

Investment AB Spiltan avser att ansöka om notering av sina aktier på det nya handelssegmentet NGM PepMarket. Ambitionen är att första handelsdagen ska genomföras i slutet av oktober 2021.

PepMarket är en smart marknadsplats med aktiehandel koncentrerat till en dag i veckan och ett samarbete mellan Nordic Growth Market (NGM) och Pepins. Listnings- och informationskraven på PepMarket är desamma som på NGM SME.

Investment AB Spiltan avser att bli det första bolaget som handlas på den innovativa marknadsplatsen vid lanseringen i slutet av oktober. Spiltanaktien kommer därmed att kunna ägas via ISK och handlas via NGM:s medlemmar som nätmäklare och banker. Veckovis handel gör det även möjligt för alla att hinna ta del av information innan handelsstart och fatta informerade investeringsbeslut.

– Spiltan har en aktieägarstruktur med många långsiktiga ägare och därför passar PepMarket oss väldigt bra, säger Per H Börjesson, vd för Investment AB Spiltan. Vi har alltid vågat gå vår egen väg och förespråkat regelbunden men inte daglig aktiehandel. Dels gynnar det långsiktiga ägare, dels bidrar det till en mer rättvis handel när alla kan agera på samma information.

Investment AB Spiltan var med och grundade Alternativa Listan för snart 20 år sedan, som kom att bli en del av Pepins. Spiltanaktien handlas för närvarande på Pepins en gång i månaden. Nästa handelsperiod, 8–13 september 2021, är därmed tänkt att bli den sista perioden som det är möjligt att handla aktier i Spiltan på plattformen. Regelbunden handel i Spiltanaktien återupptas en gång i veckan vid genomförd notering på NGM PepMarket.

– Vi var första handlade bolaget på Alternativa Listan en gång i tiden och ser fram emot att Spiltanaktien blir först ut att handlas på PepMarket, säger Per H Börjesson. Ökad tillgänglighet och ISK är något som vi vet att många av våra aktieägare kommer att uppskatta.

Philip Scholtzé, tf. vd för Pepins, ser fram emot att samarbeta med NGM och fortsätta följa Spiltans utveckling på den nya marknadsplatsen.

– Spiltanaktien har under många år haft en fantastisk utveckling på vår befintliga plattform för onoterade aktier och visat på fördelarna med regelbunden men inte daglig handel. Att skapa en handelsplats för Pepins bolagskunder som är mogna att ta steget till en noterad miljö har varit en medveten strategi. I och med lanseringen av NGM PepMarket utökar vi vårt smarta ekosystem så att det är anpassat för nästa steg i tillväxtresan, säger Philip Scholtzé.