4 mars 2019

Pressmeddelande: Investment AB Spiltan investerar 185 miljoner kronor i fastighetskoncernen P&E Persson

Sedan starten för 28 år sedan har P&E Persson byggt upp en unik fastighetskoncern genom att både ta egna positioner i ett 80-tal fastigheter tillsammans med stora institutioner och ansvara för projektutveckling, fastighetsförvaltningen och ekonomiadministrationen.

"Det skall bli otroligt spännande att, tillsammans med familjen Persson och de kompetenta medarbetarna, fortsätta utveckla en framgångsrik fastighetskoncern genom att öka antalet investeringar och sprida möjligheten att investera i fastigheter med långsiktiga hyreskontrakt till en bredare målgrupp”, säger Spiltans VD Per H Börjesson.

”Vi valde Spiltan sompartner för att de inte har någon exitstrategi så att vi tillsammans kanutveckla P&E Persson på lång sikt. Med kapitalet från Spiltan, som tillförsP&E Persson i en nyemission, kan vi både ta större positioner i existerandetyp av stora projekt där vi tar mindre ägarandelar och öka andelen fastigheterdär vi är majoritetsägare. Under de närmaste åren gör vi också bedömningen attdet kommer att finnas stora möjligheter för en aktör med större kapitalresurseratt förvärva byggrätter och fastighetsutvecklingsprojekt som fått problem medfinansieringen”, sägerPer-Olof Persson VD för P&E Persson.

P&E Persson har huvudkontori Kalmar men ansvarar för förvaltning och administration av framföralltkommersiella fastigheter i hela landet med en total yta på 1 000 000 m2.Exempel på fastigheter där man är delägare och sköter förvaltningen är detnybyggda Linnéuniversitetet, köpcentrat Baronen och bostadsutvecklingsprojektetLinnéstaden i Kalmar samt Ralf Ekblads Fastigheter AB i Jönköping. Exempel påfastighetsbolag som är dotterbolag är Nordfjord AB (gamla Volvofabriken iKalmar) och Köpingbaden Utv. AB på Öland.

För mer information:
Per-Olof Persson, VD P&E Persson, tel 070-309 7280 eller p-o.persson@peop.se
Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan, tel 0708-797101 eller phb@spiltan.se

P&E Persson har sedan1991 utvecklat, förvaltat och varit ägare i en rad framgångsrikafastighetsprojekt tillsammans med stora institutioner som till exempel REGIO,Postens Pensionsstiftelse, ALMA Property Partners IngaBritt och Arne LundbergsForskningsstiftelse, och Sveafastigheter/Brunswick Real Estate. Koncernen hartotalt ca 70 anställda på kontor i Kalmar, Jönköping och Stockholm. Totaltförvaltar koncernen 1 000 000 m2 fastigheter med fokus påundervisningslokaler, kommersiella lokaler och köpcentra. Marknadsvärdet pådelägda fastigheter, dotterbolag och utvecklingsprojekten uppgår till ca 1,5miljard kronor. Mer information finns på www.poep.se

Om Investment ABSpiltan
Investment AB Spiltan är ettinvestmentbolag som investerar i lönsamma noterade och onoterade bolag somdrivs av duktiga entreprenörer. Genom långsiktighet, personligt engagemang ochentreprenörskap skapar Spiltan förutsättningar för en stabil utveckling och braavkastning. Spiltan äger idag en portfölj värderad till ca 5 miljarder kronor.Spiltan har idag ca 3 100 aktieägare och aktien handlas månadsvis påPepins.com/Alternativa Listan (www.pepins.com). Mer information finnspå www.spiltan.se.