3 december 2019

Pressmeddelande: Spiltan är med och bildar nytt fastighetsbolag – satsar på samhällsfastigheter

Samhällsfastigheter har på senare år utvecklats till ett eftertraktat segment bland investerare. Tillsammans med P&E och en svensk pensionsstiftelse startar nu Investment AB Spiltan det nya bolaget P&E Samhällsfastigheter.

Investment AB Spiltan har en lång historik med framgångsrika investeringar i fastighetsbolag. Nu tar investmentbolaget nästa steg inom segmentet när man är med och bildar ett nytt bolag för samhällsfastigheter. Övriga delägare i det nystartade bolaget är Spiltans portföljbolag P&E och en svensk pensionsstiftelse.

De första projekten som byggs via det nystartade bolaget P&E Samhällsfastigheter blir en skola för Mörbylånga kommun på Öland och ett djursjukhus i Jönköping. Planen är att på lång sikt investera i fler liknande projekt runtom i Sverige.

– Investeringar i den här typen av fastigheter rimmar väl med våra värderingar, då vi är en långsiktig investerare som satsar på Sverige. Som investering är samhällsfastigheter också attraktiva eftersom de har långa hyreskontrakt och ger en hög avkastning på den egna insatsen i lågränteklimatet, säger Per H Börjesson, VD för Investment AB Spiltan.

P&E har sedan starten för 28 år sedan byggt upp en fastighetskoncern där bolaget tillsammans med institutioner investerar och ansvarar för projektutveckling, fastighetsförvaltningen och ekonomiadministrationen. Genom P&E Samhällsfastigheter flyttar man fram positionerna och tar en högre andel av investeringen än i tidigare projekt.

För mer information, kontakta:

Per H Börjesson, VD Investment AB Spiltan, tel: 0708-797101 eller phb@spiltan.se

Per-Olof Persson, VD P&E Persson, tel: 070-309 7280 eller p-o.persson@peop.se