26 september 2016

Pressmeddelande: Spiltan Fonder startar en ny fond – Spiltan Globalfond Investmentbolag

Tisdagen den 4 oktober startar Spiltan Fonder en ny fond – Spiltan Globalfond Investmentbolag. Därmed följer Spiltan Fonder upp succén med Spiltan Aktiefond Investmentbolag som inriktar sig på svenska investmentbolag genom att starta en fond med samma inriktning och upplägg fast med investmentbolag globalt.

Spiltan Globalfond Investmentbolag är en smart indexfond där vi strävar efter att ha samma geografiska och branschmässiga fördelning som en vanlig global indexfond, men med fördelen att vi handplockat de bästa investmentbolagen, investerarproffsen, runt om i världen. Fonden är passivt förvaltad, men investmentbolagen som fonden investerar i är aktiva och långsiktiga i sina underliggande bolag.

-Nu följer vi upp succén med vår populära och prisbelönta Spiltan Aktiefond Investmentbolag genom att lansera en liknande fond med inriktning på investmentbolag över hela världen. Vi är övertygade om att Spiltan Globalfond Investmentbolag kommer att bli ett bra alternativ för den som söker en Smart Global Indexfond, säger Erik Brändström VD på Spiltan Fonder.

-Vi har valt att följa i princip samma geografiska och branschmässiga fördelning som en vanlig Global Indexfond, men väljer att investera i de bästa investerarna i världen istället för att försöka hitta vinnarna bland världens ca 68 000 börsbolag, säger Jörgen Wärmlöv förvaltare av Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Spiltan Globalfond Investmentbolag har en förvaltningsavgift på 0,5 procent och kommer att finnas tillgänglig på flera fondplattformar från start och inom kort även som PPM-fond hos Pensionsmyndigheten.